Zasady usuwania drzew i krzewów z nieruchomości osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Zgodnie z art. 83f ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2016.2134 t.j.) w przypadku zamiaru usunięcia drzew i krzewów rosnących na nieruchomościach będących własnością osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, właściciel nieruchomości ma obowiązek dokonać zgłoszenia do wójta gminy, jeśli obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 5 cm nad ziemią przekracza:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Po przyjęciu zgłoszenia, przedstawiciel gminy dokonuje w terminie 21 dni oględzin zgłoszonych drzew, z których sporządza się protokół. W terminie 14 dni wójt gminy ma prawo wyrazić swój sprzeciw wobec zamiaru usunięcia drzew, jeśli tego nie zrobi podmiot zgłaszający może dokonać usunięcia drzew po tym terminie.
W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od dnia przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzew może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
UWAGA: zgodnie z art. 83f ust. 17, jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, właściciel nieruchomości ma obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
- autor: Maciej Olejniczak, data: 2018-01-16